Rasa sedih gak tak dapat nak pergi snorkelling kat Great barrier Reef....
tak apa mungkin lain kali, kalau panjang umur.
Tapi snorkerlling tetap diteruskan.

Untuk mengubat hati yang duka nestapa nih...
aku ambik laa pakej "Moreton Island 1 Day Sand & Sea"....
cost tak mahal AU$179.00, including snorkel & equipment, 4WD, Sand Boarding & equipment dan yang paling penting sekali Picnic Lunch...

Tour agent kata kena tunggu kat Brisbane Transit Center, Roma Street.
Google maps, hahaha tak sampai 2 km dari hotel aku.
Start pukul 7am, aku menapak dari hotel...biasalah senaman pagi kan?
Ada la 10 orang campur aku (dia orang semua backpaker kecuali aku)
Pukul 8am start jalan ke Port Brisbane, lebih kurang sejam.....sampai sudah.
Kita orang naik 4WD minibus...named "Tina"....
Tour guide, nama dia Nathan..


Dari Brisbane Port naik feri, "MICAT" nama dia.....
Tina pun ikut naik sekali...landing kat Moreton Island lebih kurang sejam lepas tu...
(kalau nak tau lebih lanjut pasal Moreton Island nie, google laa sendiri...jangan malas!)


Inside MICAT


Kat Moreton Island ni ada ships graveyard...
Kapal2 lama dia orang tengelamkan untuk buat artificial reef,
pemecah ombak dan tempat bot2 kecil anchorage...

Ada beberapa lokasi ships graveyard di pulau ini.
Comboyuro Point, Tangalooma Point dan Shark Spit.

Kita orang stop kat Tangalooma Point.
Pasir Moreton Island nie..halus macam Pulau Kapas & Lang Tengah,
cuma hampir tak'der dead coral & sea shell...just sand..


The Wreck, Tangalooma Point








The Wreck, Tangalooma Point



Aku secara peribadinya tak berapa setuju sebab pepagi start snorkerlling...
Sejuk weh, suhu air laut bawah 10 deg C.

Tapi sebagai "adrenalin junkie" aku belasah ajer laa dulu...risiko pikir kemudian..
So Nathan drive ke camp dia untuk ambil equipment. Di campsite, complete ngan tents, kitchen, mess tent, dunny (Oz slang for outdoor toilet).
Camp nie disediakan kalau ambik pakej stay kat island (paling kurang 2 hari laa)


Camp...(aku masa study dulu biasalaa duduk camp cam'nie...rindu gak!)


So lepas amik equipment, drive to The Wreck, Tangalooma Point.
Nathan dan kawan dia (aku panggil Mike ajer) bagi instruction pasal snorkerling walaupun kitorang semua "snorkerling junkie".



So lepas tu tunggu bapak apa lagi kan..jump in!!
Aku cam biasa laaa...amik gambor ikan and coral....tapi coral tak banyak sangat...

Ikan banyak!!


Snorkerling lebih kurang 45 minit ajer.
Menyusur ship wreck tu....semua dah ketar dagu...SEJUK!!!
Naik ke pantai, kena buat exercise bagi panas badan.

Terpaksa laa jogging sepanjang pantai 3-4 round...jumping star...nak kasik panas badan...herrrrgh!!
Pastu picnic lunch...salad & sandwich ajer...simple & santai...relax...


Next after lunch...matahari pun keluar....cantik....


Drive inland toward the place called "The Desert" tempat main sand-boarding.
Jalan kat pulau nie memang 4WD ajer yang boleh lalu...best gila melompat2...
Lebih kurang setengah jam sampai laaa ke gurun tu.....



Kalau tak silap aku, sand dunes kat sini lagi besar, tinggi and steepy angle kalau nak compare dengan sand dunes kat Lancelin, Western Australia yang pernah aku pergi.

So for "adrenalin junkie"..this is BETTER!!


Aku tak amik banyak gambar kat sini...pasal sibuk main....
Dari sand dune crest to ke valley kat bawah...lebih kurang 50m,
slope inclination lebih kurang 65 degree....hampir tegak (90 degree)...

Memang best laaa....speed boleh sampai 50-60km/hr...laju tuh....
Terguling2 makan pasir toksah cakap laa....
Ada yang meniarap, baring, duduk...berdiri...piggy back pun ader....

Cuma problemnya...kalau dah surfing ke bawah....nak naik ke atas sikit punya sekala laaa....panjat sandy slope (sesapa yang tak pernah cuba memang tak tau...so cuba laa)

Aku ada laaa buat 6-7 round pelbagai gaya...
Sampai aku punya jari-jemari terkena surfing board lama yg dah pecah
(tertanam dalam pasir...tak nampak)
Luka laa sikit...sikit jer...tapi pedih sebab pasir halus masuk.

Tapi lepas tu aku buat gak 2-3 kali lagi...bangsa degil kan.
Tapi gaya yang santai2 ajer lah...tak'leh buat x-treme lagi dah...injured!!...
Really ruined my day!!





Lepas puas main tu...balik laaa....dah pukul 4pm, feri sampai pukul 4:30pm.
Drived out back to the beach....

Semua letih....tapi sempat gak tangkap gambar sunset...
One thing aku belajar hari ini, kenapa si Nathan tu suruh buat snorkelling dulu...
Sebab, sambil seronok bermain sand boarding, baju aku jadi kering...



footnote:-

Adrenaline junkie is a non-medical colloquial term used to describe somebody appearing to be addicted to endogenous epinephrine. The "high" is caused by self-inducing a fight-or-flight response by intentionally engaging in stressful or risky behavior, which causes a release of epinephrine by the adrenal gland.

The term adrenaline junkie was popularly used in the 1991 movie Point Break to describe individuals enjoying dangerous activities (such as extreme sports, e.g. BASE jumping) for the adrenaline "rush".


Adrenaline junkies appear to favor stressful activities for the release of epinephrine as a stress response. Whether or not the positive response is caused specifically by epinephrine is difficult to determine, as endorphins are also released during the fight-or-flight response to such activities.