Kalau korang tanya aku, "Ada tak sapa2 tokoh/orang dari Oz yang kau betul2 respek?"
Jawapan aku "Mestilah ader....antaranya "The Rats of Tobruk"...yang nie aku bagi Oz salute!"
(Oz salut ni sebenarnya slang, "kibas-kibas tangan depan muka dan kepala nak halau lalat")

Other than that are Harry Butler and Steve Irwin
For this two gentlemen, I'll simply bend my knees, put one of my knee on the ground, one hand on my chest and bow my head.
(kalau sesapa tak kenal atau tak paham....google, jangan malas).

Jadi hari nie aku continuelah aktiviti bekerja sambil melancong aku.....last day.
Besok nak fly to Cairns pulak...
Jadi, tak'nak lah buat "adrenalin" aktiviti lagi...semalam dah injured.....hari nie santai2 ajer...

Booking bas..."Croc Bus" nama dia...cost AU$99.00.....
Ok lah, distance dari Brisbane +/- 75km, pick-up dari hotel (so aku tak payah laa bangun awal...). Heading north dari Brisbane pukul 8:30am sampai lebih kurang 9:45am...
On the way tourist guide tu/ drebar bas (nama dia Brad) Bullshit macam2. 


Ada apartment baru naik tepi jalan. Harga dalam AU$420K.
Sesapa berminat boleh beli.
Menempuh kat ladang nenas, ladang strawberry, avocado dan Glass House Mountain 
(dead volcanic mountain...tapi pada aku yang "belajar batu" nie mana ada gunung berapi mati). 
Semalam masa naik feri to Moreton Island aku snap laa gambar nie..




Inilah gunung2 nyer, semua pakai nama Aboriginal....intersting kan?...
Ok lah sebelum aku mengarut lebih lanjut pasal batu-batuan nih...baik aku continue aku punya journey to...


Jalan nak ke situ pun dinamakan sempena nama Steve....


Zoo nie asalnya family park, tempat letak binatang2 macam ular, buaya liar yang ditangkap di sekitar pantai Timur Queensland. Steve ambik alih management in 1991 pastu ditukarkan kepada nama Oz Zoo in 1992.
Zoo, biasalah lebih kurang sama ajer...ada binatang2, animal show, gift shop, kedai gambar "magic photo" (superimpose photoshop), cafe etc...cuma ada gallery yang dikhaskan just for Steve and family...




So aku masuk, tengok2, baca2, amik2 gambar.....mamat nie memang "LEGEND"...


So first skali aku carik Oz native animal yang sangat2 elusive kepada aku selama nie..Tazzie Devil. Aha!
"Today is a good day to day...you can run but you can hide anymore"






Selepas tu masuk kawasan croc...ada ada buaya air tawar dan air masin, aligator, caiman....




Masuk Wetland, tengok2 burung paya...tapi tak laa banyak sangat..ada sikit2 ajer....pasal burung2 nie free come and go....so ramai yang gi surfing and snorkelling kot hari nie...tingal laa 5-6 ekor....
(aku terpaksa masukkan gambar burung kelicap sebab nak bagi nampak banyak burung...eh korang kenal tak burung kelicap tu cam'ner?....tak tau google!)


Lepas tu tersesat masuk Kangaroo & wallabies Haven and other Oz natives....boring dah aku tengok kangaroo nie sebenarnyer..





Aku sebenarnyer nak tunggu Animal planet crocs show ajer (mana la tau kot2 buleh masuk TV)
Oleh sebab lambat lagi nak mula, aku turn pegi ker new section "Afrika".
Memang baru sangat dibuka. Ada la giraffe 2-3 ekor, zebra 2-3 ekor and rhino sekor, nampak cheetah sekor, pastu ada "altar batu" cam dalam cerita Lion King tu.
So, untuk permulaan, this is not too bad.

Di section "Asia"...ada 3 ekor gajah, harimau, musang, binturong dan memerang.



Pastu aku lepak2 jap, tengok time dah dekat pukul 12pm, kat Perth baru pukul 10am,
waktu yang baik untuk call office.
Bukan apa2 pun tanya khabar ajer. Pastu aku dengar bising2.
Alamak, dah start!!

Tempat show nie nama dia Crocoseum, macam stadium.


Sebenarnyer banyak lagi open2 stadium kecik kat luar....


Show dah nak start. Sementara tu ada show burung-burung dulu, show ular sebelum show buaya.

Show burung-burung....


Show buaya..


Show ular.....







Habis dah show yang aku nak tengok. Sebenarnya ada lagi show2 lain kat tempat lain lepas tu, macam bagi gajah makan....show harimau...etc, tapi tu aku dah biasa sangat tengok.
Kalau ikut rating aku, show gajah kat Elephants and Deers Sanctuary Kuala Gandah, Pahang lagi best.
Anyway, aku terus jer la jalan2 explore zoo nie.
Tut-tup, sampai tempat reptiles and snakes....(reptiles lagi..)


Oz's Snakes


Lepas tu aku jalan2 tengok Kid's Zoo.
Kambing-kambing, bebiri dan anak babi....



Almost 4pm, it's time to go home.
Kat dinding tepi bas nie ada gambar Bob, Bindi and Terri.....gambar Steve ada kat belakang bas....dukung croc...."CRIKEY!!!"


And before you guys leave this page....please take a moment to pay homage to honor this extraordinary gentleman....in whichever way you believe....



P/S:-
www.savesteveplace.com