Harini aku berjaya menonton show pertama di hari pertama tayangan filem Snow White and The Huntsman.
Yang menarik minat aku untuk menonton filem ini ialah barisan pelakonnya. Ada yang aku sangat minat, sangat tak minat, dan tak tahu samada nak minat atau tidak.

Aku minat Charlize Theron. Bagi aku lakonan2 beliau sungguh mantap.
Aku sangat tak suka Kristen Stewart, sebab aku benci Twilight saga. Serasa aku, lakonannya sungguh kayu.
Chris Hemsworth, body yang buff. Terkenal dengan lakonannya sebagai Thor dalam Thor dan juga Thor in The Avengers.
I'm not sure to like him or not. He is just another actor.

Ulasan aku untuk filem ini mungkin tidak memadai untuk memberi rating.
Reason being, sebab aku menonton filem ni bersama anak2 aku 3 orang.
They were such a distraction, I can't put my heart and mind on the movie.
Anyway, here are my words of what I have watched today.

Permulaan babak dimana Ravenna (Charlize Theron) digauli oleh King (I didn't get his name),
tak sesuai untuk tontonan anak2 kecil. Walaupun aksi tu sangat pendek dan tidak melampau,
tapi aku boleh nampak anak2 aku mula tak selesa dan pandang ke lain.
Aksi itu adalah dimana King mengucup dada Ravenna sebelum dia menikam King sehingga mati dan merampas takhta.

Ayat "lips red as blood, hair black as night" membuatkan aku meneliti warna rambut Snow White.
Watak Snow White semasa kecil tidaklah berambut hitam. Lebih kepada brown. Only selepas watak itu diambil alih oleh Kristen Stewart, barulah rambut itu berwarna hitam, dan bibir semerah darah. Yeah..

Kristen Stewart tidaklah menghampakan aku sepertimana lakonannya dalam kesemua siri Twilight. Lebih bernyawa dan tidak kaku (atau kayu). For some reasons, aku rasa watak The Huntsman lakonan Chris Hemsworth begitu macho berbanding wataknya sebagai Thor.

Some of the scenes reminded of The Lord of The Rings. More or less.

Charlize nampak convincing dengan watak Ravenna, The Evil Queen. Tapi aku masih rasa banyak kekurangan. Emotionally aku tak rasa attached dengan kejahatan Ravenna atau kesucian Snow White.
Sepatutnya villain yang kejam seperti Ravenna mampu membuatkan penonton rasa benci dengan kehadirannya, tapi aku tak dapat rasakan itu.

Kebiasaanya, kalau filem yang ada battle good versus evil, kita akan ada keinginan untuk si evil mati dengan dasyatnya dan si good akan menang dalam pertarungan sengit. Heh...not in this movie. I'm completely disappointed.
Plus, there were no funny lines to wake us up. No one was laughing. And none jumping off their chairs.Tak ada babak yang mengejutkan, menakutkan atau apa2 babak yang boleh membuatkan jantung berdegup kencang. Tidak ada. Anak2 aku pun dah mula main sorok2 dalam gelap pawagam.
Yang kecil dah main cepek2 air mineral yang ditumpahkan diatas karpet.

Snow White and The Huntsman tidak berjaya mencuri hati aku (juga anak2 aku) sepertimana yang aku harapkan. The trailer itself lebih menarik ditonton berulang kali berbanding filem penuhnya. Eh..

Selepas aku keluar dari pawagam, minda aku tidak replay mana2 babak dari filem itu tapi aku lebih teringat trailer The Bourne Legacy yang ditayangkan 5 minit sebelum filem ini bermula.
Jeremy Renner as Bourne...oh my, isn't he a heartrob?